Spara och tjäna pengar

- Inlägget publicerat 2013-08-21 klockan 22:03:00
 
Jag är en person som slösar väldigt mycket pengar i månaden men jag bestämde mig i förra veckan att nu ska jag spara! Jag jobbar hos min far då jag städar på hans fabrik men på sommaren och lediga dagar jobbar jag med de andra på fabriken där uppe. Men här kommer mina tips till ett "rikare" liv. ;)
 
Sluta röka/snusa om du nu gör det. Detta blir väldigt dyrt i längden. 
 
Minska festandet om du är en person som ofta är ute om helgerna och dricker. Om du inte lyckas få någon att bjuda dig på en massa drinkar. ;)
 
Ät / fika inte ute lika ofta, baka/gör mat hemma och bjud hem vännerna istället. Jag tror faktiskt att de uppskattar det mer. För då har du försökt själv. :)
 
Shoppa inte lika mycket. Det gäller även på maxi då du köper mycket onödigt när du är och handlar, tänk "Behöver jag verkligen detta?, Kommer jag använda det ?" innan du köper det och då menar jag att du ska tänka riktigt så du känner hur magkänslan väljer åt dig.
 
Sälj saker du inte använder via tradera eller varför inte starta en loppis/bloppis. 
 
Jobba. Jag vet om att det är svårt att få jobb och att man är väldigt trött efter skolan. Men försök! Du kan sätta en lapp i närmaste affär att du klipper gräsmattor för 20:- timmen tex. Eller att du rastar hundar för si och så mycket.  
 
Starta ett hobbyföretag där du tex kan sälja saker du gjort som tavlor, smycken eller varför inte försöka sälja dina bilder du tagit?.
 
När du sparar pengar lägg dem då i en genomskinlig burk. Du blir bara gladare när du ser hur det blir mer och mer pengar i den. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0