Tiggarna i stan

- Inlägget publicerat 2013-12-21 klockan 02:11:00
När vi var i stan i lördags var det en man som gick konstigt ( handikapp ) och tiggde pengar. Först ignorerade jag honom för att jag tänkte på den videon jag sett på facebook där en kvinna lurar folk att hon är uteliggare. Så jag gick vidare in på Indiska där jag handlade lite med och till min mor som hon skulle få i julklapp. När vi kommer ut där ifrån tänker jag bara på mannen och på det min far sagt tidigare under dagen.
 
Alla kan gå förbi dem men ingen ger dem en slant, det är för en god gärning. Men de kan gå in på tex H&M och handla för tusentals kronor och inte tänka på människorna som gör kläderna i andra länder för kanske 5 spänn när de förtjänar mer. Han menar på att dagens människor är så himla egoistiska.
 
Mor tror att jag ska svimma när jag står där ute då jag inte svarar henne när hon säger att far och bror är i en annan butik längre ner på gatan. Jag såg antagligen förvirrad ut så hon gick fram till mig och jag frågade vad det var. Jag berättade då att jag ville ge mannen pengar så vi gick dit. Jag lade pengar i hans hatt samtidigt som jag tittade ner i den.

Jag tänkte " hoppas det är som han lägger pengarna i fickan för i hatten ligger inte en enda krona."

Han tackade för pengarna även om jag inte hörde/förstod vad han sa så tog han sig för hjärtat med knuten hand och sade något om och om igen.

Jag tycker att fler människor ska lägga pengar i hattarna eller i kopparna de behövade har med sig. Eller så kan man alltid köpa en macka och dricka till dem om man nu verkligen vill se till att pengarna inte går till onödiga saker , tex droger eller alkohol. Även om det finns de människor som luras så finns det även de som inte gör det. Man kan aldrig vara på den säkra sidan, men även en 5a kan göra skillnad.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0